-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48517 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

چه مطالبي دربارة خيانت، در قرآن مجيد آمده است

قرآن مجيد در موارد فراواني به امانت دستورداده، از خيانت در آن منع فرموده است ; در آيه 27 سوره انفال آمده است: يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاَتَخُونُواْ اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوَّاْ أَمَـَنَـَتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ;(انفال،27) اي كساني كه ايمان آوردهايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد و (نيز) در امانات خود خيانت روا نكنيد، در حالي كه ميدانيد.

خيانت در اصل به معناي خودداري از پرداخت حقّي است كه انسان آن را تعهّد كرده و آن ضدّ ]امانت[ است. امانت معناي وسيعي دارد كه تمام شئون زندگي اجتماعي و سياسي و اخلاقي را در بر ميگيرد. رسول اكرمبه اباذر ميفرمايد: گفت و گوهايي كه در مجالس خصوصي ميشود، امانت است و بازگو كردن سرّ برادرت، خيانت محسوب ميشود.(بحارالانوار، علامه مجلسي; ، ج 74 ص 89.) بنابراين، فرزندان براي پدر و مادر امانت هستند ; قرآن مجيد وتعليمات آن امانت است ; در اين آيه از خيانت به خدا و رسول خدا9 و مردم نهي شده و منظور از امانت خدا و پيامبر، همان اسرار مسلمانان است كه بعضي افراد به علت حفظ منافع شخصي خود، براي مشركان افشا ميكردند، خداوند پيامبرش را از آن آگاه ساخت، و ممكن است خيانت به خدا را مربوط به واجبات و خيانت به پيامبر را مربوط به سنّت و خيانت به مردم را به اموال آنها مربوط دانست.(ر. ك: اخلاق در قرآن آية الله مكارم شيرازي، ج 3، ص 178.) آية بالا دربارة ]ابولبابه[ يكي از ياران پيامبر اكرمنازل شده كه به نفع يهود بني قريضه در حكميت اقدام كرد و به خدا و رسول او خيانت نمود، ليكن فوري پشيمان شد و خود را به ستونهاي مسجد بست ; خداوند پس از هفت شبانه روز، توبة او را پذيرفت در آية ديگر آمده است: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّواْ الاْ ?َمَـَنَـَتِ إِلَيََّ أَهْلِهَا;(نسأ،58) خداوند به شما فرمان ميدهد كه امانتها را به صاحبان آن برسانيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.